1. Forum
  2. Debatten
  3. Dit liv
  4. Angst for graviditet

Angst for graviditet

Cille99

Cille99

1 indlæg
  • Skrevet
Hej. Jeg er ung kvinde på 20 år, der virkelig er bange for at være/blive gravid. Jeg har ikke et specifikt problem andet end frygten for graviditet. Grunden til at jeg skriver, er muligvis nok bare for at få luftet mine tanker og ønsket om at opnå en form for beroligelse. Jeg har ingen tegn på graviditet. Sidst jeg var seksuel aktiv var for fem måneder siden (sommeren 2018). Jeg har været på p-piller i nogle år nu, jeg har haft min menstruation normalt i p-pille-pauserne, og jeg har derudover taget hele fire graviditetstest i starten af december 2018 (alle fire viste kun kontrolstregen og var altså alle negative). Men jeg har stadigvæk en frygt for at være gravid. Grunden til dette er nok, at jeg ikke har en særlig stor viden og kendskab til min krop, og hvordan den reagerer og hvordan den skal føles. Grunden til at min frygt/angst for graviditet startede, var lørdag den 1. december 2018, da jeg efter et toiletbesøg havde lidt lyserød udflåd efter jeg tørrede mig. Men det skal dog siges, at jeg også lørdag den 29. december 2018 oplevede præcis det samme efter toiletbesøg (altså præcis med fire ugers mellemrum). Jeg blødte ekstremt lidt et par dage efter (kun lyserød udflåd), men kan overhovedet ikke sammenlignes med min normale menstruation. Jeg har aldrig oplevet dette før nu. Kan dette være et tegn på ægløsning? Og har man ægløsning hvis man er gravid? Noget andet som også kan tricke min frygt og gøre mig utryg er, at jeg sommetider føler en form for dunken omkring skedeåbningen. Hvis jeg ligger min hånd uden på bukserne, kan jeg fysisk mærke en dunken. Det føles som et pulsslag eller f.eks. når en nerve et vilkårligt sted i kroppen ''går amok''. Er det almindeligt eller måske et tegn på noget andet, som jeg skal være opmærksom på? Jeg har lige et sidste spørgsmål; kan man tage en graviditetstest for sent? Det jeg tænker på er, at jeg først tog testene i december, altså fire måneder efter jeg sidst var seksuel aktiv. Eller kan man tage en test under hele graviditeten? (f.eks. også når man er 7 måneder henne?). Det skal afslutningsvis lige nævnes, at jeg er har en ''normal'' kropsbygning og er forholdsvis slank. Jeg har ikke lagt mærke til en vægtøgning gennem de sidste par måneder, kun oppustethed engang i mellem, men det oplever vi alle jo sommetider. Jeg håber meget, at der er nogen der hjælpe mig og bringe mig tættere på noget beroligelse. Jeg er godt klar over, at for de fleste, vil disse spørgsmål give sig selv og virke lige til, men jeg har næsten bildt mig selv ind at jeg måske er gravid, og derfor har jeg bare brug for at høre nogle mere objektive perspektiver end dem jeg selv sidder med. Mvh.
TanjaPS

TanjaPS

11 indlæg
  • Skrevet
Man kan kun tage en graviditetstest for TIDLIGT. Der går typisk et par uger, før HCG-niveauet (det stof, der viser sig, når man er gravid) er højt nok til, at man kan måle det i en graviditetstest. Men derefter vil det være til stede igennem hele graviditeten, og du kan altså tage en graviditetstest selv når du er 8 måneder henne, og den vil vise positiv. Hvis man bilder kroppen ind, at den er gravid, fordi man selv tror man er det, kan den nogle gange begynde at vise tegn på graviditet. Men det lyder ikke som om, du har nogle af tegnene. Det lyserøde udflåd er højst sandsynligt bare almindelig pletblødning. Den "dunken" du mærker, ved jeg ikke hvad er, men det er i hvert fald ikke et tegn på graviditet.
culpa

culpa

561 indlæg
  • Skrevet
Det lader ikke til, at du har grund til at være nervøs. Hvis du var flere måneder henne, ville du bestemt have lagt mærke til det nu. Men lad os da tage dine bekymringer fra en ende af. Nej, man bløder ikke under ægløsning, og du kan ikke have ægløsning under en graviditet. En ægløsning er et æg som gøres klar til befrugtning, hvilket ikke sker hvis du allerede er gravid. Selvom pletbløsning er et tegn på graviditet, er det dog ikke noget at bekymre sig om. P-piller bevirker ofte menstruationsforstyrrelser og pletbløsning. Den dunken du mærker betyder at du har en puls, hvilket jo er en god ting. Og det har absolut ingenting at gøre med graviditet. Du ville ikke kunne mærke et foster ved skedeåbningen, det er jo overhovedet ikke dér et foster ligger. Du kan kun tage en graviditetstest for tidligt, da niveauet af graviditetshormon kun vil stige. Jeg ville nok opfordre til at læse op på hvordan den kvindelige krop fungerer.

Seneste tråde