1. Forum
  2. Debatten
  3. Dit liv
  4. Min overbo

Min overbo

Louis

Louis

6 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Jeg flyttede ind i en lejlighed her d. 01/08. og har sådan set ikke haft de store støj problemer. Jeg kan høre hvis min overbo går lidt hurtigt, og hendes dør knirker meget, kan høre hvis hun har veninder på besøg om eftermiddagen og de griner og hygger. Det er støj som på ingen måde genere mig. Forstår at man skal have lov at leve i sin lejlighed. Da jeg selv er en ung pige som også kan lide at feste og gå i byen forstår jeg også at man holder en fest engang imellem. Men holder man en spontan fest synes jeg at man skal gøre det med tanke på sine naboer. Det vil sige at anlægget måske ikke skal være så højt at undeboens glas ryster i skabet. Man skråler ikke den høje musik med lungernes fulde kraft kl. 00.30 ude foran underboens dør, når man er på vej ned for at ryge. Og råber ikke op til de andre fra den nederste del af trappen, så højt som man kan, da det jo skal overdøve den høje musik. Jeg kunne høre at folk gik ude foran, så jeg åbnede lige min dør og sagde følgende til en af gæsterne med et smil på læben "Jeg kan høre at i har en sjov aften, det skal i da også have lov til, men jeg kan simpelthen høre alle festlighederne her nede hos mig. Når du er færdig med at ryge, vil du så ikke lige bede dine venner skrue en tand ned, og vil i være søde at gå lidt stille ned, uden sang og råben, så må i ellers have en hyggelig aften og en god bytur når i kommer dertil." Manden som nok var et par år ældre end mig, synes nu det ville være sjovere hvis jeg bare kom op og festede med, det måtte jeg jo give ham ret i at det nok ville være, men afviste pænt ved at sige jeg havde planer tideligt i morgen, han synes også det kunne være hyggeligt hvis han kunne få lov til at sove inde hos mig i nat. Afviste lidt akavet men stadig med et smil på læben, og sagde det måtte vi se på hvis vi mødes under en anden sammenhæng en lige der. Det kunne han alligevel godt selv se. Tiltrods for hans fuldskab og lidt upassende flirteri, virkede han som en ellers pæn ung fyr, så tænkte problemet ville løse sig af sig selv nu.. Men nej.. Der blev ikke skuet ned, det blev stadigvæk råbt på trappen, og ikke nok med det begyndte festens gæster at banke på min dør og rykke i mit håndtag. Eftersom jeg lige er flyttet ind og alle i opgangen er piger på min egen alder, havde jeg håbet på at få et godt forhold til dem, tænke at det kunne være hyggeligt at slå festerne sammen hvis der var flere der skulle holde. Eller at alle er sammen om f.eks. ølbowling ude i gården. Fordi at jeg stadigvæk synes der skal være plads til fest og hygge i sådan en opgang. Men der skal også være respekt for de andre. Jeg ville aldrig blive sur eller flabet hvis en af mine naboer kom kl. 02.00 og spurgte om vi kunne skrue ned, jeg ville undskylde og gøre det. Det er jo ikke fordi jeg klager over støvsugning eller fjernsynet. Som måske ville være at overdrive. Men nu ved jeg ikke hvordan jeg skal tage den her fra, skal jeg tage en snak med hende først eller ringe til udlejeren, synes jo det ville være rarest hvis vi kunne løse den selv. Men bliver bare så sur når folk står og banker på min dør efter jeg har bedt dem skruge ned, det er vildt respektløst og flabet. Jeg blev helt paf, fordi jeg troede ikke at folk kunne være så ligeglade. Så noget tyder jo på at hun er fuldstændig ligeglad, hvis jeg vælger at tage den med hende, ved jeg heller ikke helt hvad jeg skal sige, vil heller ikke være hende den møgsure underbo.
nyligsingle

nyligsingle

178 indlæg
  • Skrevet
Hvis det var mig der stod i den situation, så ville jeg tage en snak med hende. For det kan jo godt være at ham manden ikke har sagt noget til hende, og han kun har sagt det til nogle andre, hvor de så har synes det var sjovt at gå ned til din dør. Og hvis hun ikke har hørt noget om det, så har hun nok ikke tænkt der var nogen der havde noget imod larmen. - også bare sig til hende at du er helt okay med fester, men at du vil værdsætte at de næste gang skruer ned, når det bliver senere på aftenen. Og hvis hun siger undskyld og hun vil tænke over det næste gang, så kan du jo vente og se om det sker igen. Og hvis det sker igen, så gå op og sig til hende at de skal skrue ned for larmen. Og hvis hun ikke gør noget ved det, så kan du godt klage over det. Men ved selvfølgelig ikke hvordan reglerne omkring musik og fest er der hvor du bor?
Louis

Louis

6 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Deleted
contrast

contrast

1636 indlæg
  • Skrevet
Jeg synes at hun skal vide at hendes venner har banket på din dør. Jeg ville ærligt talt have været skræmt hvis jeg var alene hjemme og nogle gjorde det, og hvis hun er ligeglad med det, så ville jeg køre det tunge skyts i stilling og informere boligforeningen.
Naika

Naika

432 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Derfor ignorerer jeg netop larmen hvor jeg bor,der blev taget i min dør efter jeg flyttede ind i sin tid et par år siden,men det var ikke fordi jeg boede der de kendte beboerne,der boede,der før,men lad vær med,at åbne de opmuntrer kun adfærden,men hvis du vil sige noget,så vent til lejlighedens beboere er alene,ædru,og ikke har hele lejligheden
fyldt med mennesker.......
vaniljestang

vaniljestang

351 indlæg
  • Skrevet
Gud hvor irriterende. Ville godt nok blive sur hvis folk rykkede i min dør om natten. Hvor gamle er de? Det lyder som en flok teenagere, der ikke har lært hvordan man opføre sig i et lejligheds kompleks. Men bor du i et "almindeligt" lejligheds kompleks, eller er det ungdoms boliger? - Hvis det er ungdoms boliger, så må jeg sige at det nok desværre er hvad man må forvente. Min veninde boede kort tid i ungdoms bolig, og der var larm og fest nærmest hver dag. Ikke kun weekender. Hun måtte flytte, det var ikke til at holde ud. Jeg selv boede i et "almindeligt" bolig kompleks, men hvor størstedelen af dem der boede der var unge. Min underbo holdte fest hver weekend og hørte ualmindelig højt musik hver dag til kl 00 nærmest. Jeg prøvede at bede ham pænt flere gange om at skrue ned for musikken i hverdagene efter kl 22, og i weekenderne prøve at holde det lidt lavere. Det endte med vi blev sindssygt uvenner, fordi han synes jeg var sippet. Hans underbo havde også prøvet at få ham til at skrue ned, så vi gik sammen til bolig foreningen, udlejer og vicevært. Der skete ikke en skid, andet end at han fik en seddel fra viceværten om han venligst ville skrue ned. Det skete ikke. Han skruede kun mere og mere op. Min udlejer kom enda og bankede på hans dør og sagde at det ikke var iorden og alle skulle kunne være her. Der smækkede han i døren i hovedet på ham. (Selvom det var et boligselsskab, havde vi forskellige udlejere) Det endte med at både mig og hans underbo opsagde vores lejligheder. Det er rigtig svært med sådan noget! Men jeg synes du skal prøve at snakke med din overbo om det stille og roligt, og håbe på at hun er forstående og vil minde sine gæster om det næste gang. Hvis det ikke hjælper, så må du prøve at gå videre med det.
Louis

Louis

6 indlæg
  • Skrevet
Hej, godt nok en gammel tråd, men vil lige sige tak for svarene, jeg har siden ikke haft de store problemer med overboen, de har holdt fest, men ikke på den måde siden. Nu er problemet så kommet med den nye nabo i bygningen ved siden af min, det er at andet udlejningselskab, men har væg op i mod hende, har oplevet at hun holdt fest med teknomusik til kl. 8 om morgen på en onsdag, tror dog det er fordi det er en der er flyttet hjemmefra for første gang, og gerne ville holde fester lige i starten, det bliver nok lidt træls at være den der skal rydde op på et tidspunkt, så ser tiden an😊

Mest populære tråde