1. Forum
  2. Debatten
  3. Kultur og samfund
  4. Hvad stemmer du?

Hvad stemmer du?

sasa1234

sasa1234

13 indlæg
  • Skrevet

Hvis der blev udskrevet valg i morgen hvilket parti ville så få din stemme og hvorfor?

LadyFox

LadyFox

11846 indlæg
  • Skrevet

Det ved jeg ikke. Jeg synes ikke lige pt. der er noget der falder mig lige for. For mig er det pt. lidt pest eller kolera, så jeg har i den grad brug for at følge valgkampen før jeg træffer en beslutning.

Det har aldrig før lægget mig så fjernt hvor jeg skal sætte mit kryds. 

iblis

iblis

1215 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret

Ender nok med at stemme Enhedslisten med et snævert håb og i mangel på bedre... har dog også overvejet enten at stemme blankt eller helt at undlade at stemme.

moroccan

moroccan

1538 indlæg
  • Skrevet

Iblis: Så du går ind for at alt skal være statsejet og at alle skal tjene det samme uanset funktion? Er du enig med Enhedslisten i, at ingen skal leve under "fattigdomsgrænsen" på 12.000 kroner om måneden? 

moroccan

moroccan

1538 indlæg
  • Skrevet

Grunden til at jeg spørger er, at jeg tror, at der er mange af dem der stemmer Enhedslisten der ikke er klar over, at de faktisk stemmer på et kommunistisk parti fordi det ikke er noget de skilter med.

sangius

sangius

4872 indlæg
  • Skrevet

Jeg ville stemme Enhedslisten... Eller SF. Skal lige vurdere det... :P

Jeg vil gerne stemme på et parti, som virkelig vil gå efter, at undgå at den stigende ulighed i DK bliver større. Det er lidt uhyggeligt at tænke på, at der hele tiden bliver længere og længere mellem rig og fattig - det er ikke et samfund som jeg finder optimalt overhoved. :)

Desuden er det vigtigt for mig, at partiet målrettet går efter mere økologi, mindre kemi, færre biler, grøn energi osv. Det er så usandsynligt vigtigt, for alle levende væsener inklusiv os selv. :)

moroccan

moroccan

1538 indlæg
  • Skrevet

Sangius, hvorfor er du så bange for ulighed? Altså, skal jeg forstå det på den måde, at du gerne vil have at alle skal tjene det samme? (Her tænker jeg på, at du overvejer at stemme på Enhedslisten).

En stor forskel på rig og "fattig"* er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting, så længe den "fattigste" har råd til et tag over hovedet og mad på bordet, altså livsnødvendigheder.

*fattig i gåseøjne, da jeg ikke mener, at man kan argumentere for fattigdom i Danmark. Det kan jeg næsten regne ud at du ikke er enig i, når Enhedslisten mener, at ingen skal leve under "fattigdomsgrænsen" på 12.000. Det vil sige, at man som studerende og kontanthjælpsmodtager i Danmark pr. definition (i følge Enhedslisten) er fattig. Det mener jeg absolut ikke, at man er. 12.000 kroner er lidt under hvad de der arbejder fuldtid på mit arbejde tjener om måneden, og de er absolut ikke fattige. Jeg mindes en debat på DR mellem Anders Samuelsen og en socialdemokrat jeg ikke husker navnet på. De diskuterede kontanthjælpssatsen, og i forbindelse med dette fremlagde DR et budget (lavet af dem) over hvor mange penge en kontanthjælpsmodtager der modtager lidt over 7000 kr. om måneden har til sig selv. Den hypotetiske person i budgettet var enlig og havde en husleje på omkring 5500 hvis jeg husker rigtigt - man skal huske på, at der er forskel på reelt at være fattig fordi man ikke har en særlig høj indkomst og at have en dårlig økonomi fordi man har for høje udgifter.

Vi husker vel alle "fattige Carina", som Ozlem Cekic (SF) selv valgte som et eksempel. Efter at have betalt alle udgifter (inkl. smøger og udgifter til hund), havde hun over 5000 kr. tilovers til mad og andre fornøjelser. Det kan man absolut ikke kalde at være fattig. Hun har lige så stort et beløb til mad som landets studerende har til mad, bøger, husleje og andre udgifter. Nogle studerende er heldige at kunne få en billig studiebolig, mens andre deler lejligheder med andre. Det hører man sjældent nogen brokke sig over. 

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article4062920.ece

LadyFox

LadyFox

11846 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret

moroccan - men 2000 kroner er jo heller ikke meget til mad, strøm, varme, gas, internet, tøj, toiletpapir, telefonregning, licens og medicin. Så kan man argumentere for at man muligvis kunne undværre telefon og internet, men det er heller ikke helt enkelt på en kontanthjælp. 

Man skal huske folks situation er forskelligt, og det ikke koster det samme for alle at leve - så selvom Carina ikke var det bedste eksempel kan man jo ikke skære alles situation over en kam ud fra hendes. F.eks. kan det være skide dyrt at være alvorligt syg.

sangius

sangius

4872 indlæg
  • Skrevet

Jeg stemmer hvad jeg stemmer, fordi jeg ikke kan finde ét eneste land med et liberalistisk styre, som jeg har lyst til at bo i. Nej, vi behøver ikke alle tjene det samme - det kommer heller ikke til at ske - men når uligheden øges, vil der ses folk som bliver så fattige, at de lever under forhold, som jeg ikke kan godtage i et land, som mener de har 'velfærd'. 

Desuden synes jeg det er uinteressant at diskutere politik. Man behøver ikke være 100% enig med et parti for at stemme på dem. Enhedslisten er det parti, som går meget op i de ting, som jeg går meget op i. F.eks. økologi, dyrevelfærd og miljø - samt at mindske den sociale ulighed. Det gode ved vores politik er jo så, at alle partier altid får modspil fra de andre partier - så heldigvis kan ét parti ikke få indført alle sine ideer.

sangius

sangius

4872 indlæg
  • Skrevet

Desuden er det dårlig stil at sammenligne studerendes økonomiske situation med andres. En studerende er i situationen midlertidigt, med udblik på dagpenge/arbejde efter endt uddannelse. Ydermere nyder studerende godt af mange forskellige rabatter, f.eks. på transport og bolig, samt de har mulighed for at tage meget favorable lån. Det er ikke det samme, som at sidde på kontanthjælp uden at kunne finde et job. :)

Mest populære tråde