1. Forum
  2. Debatten
  3. Mad
  4. Tabe sig?

Tabe sig?

Ludo Ludoman

Ludo Ludoman

3 indlæg
  • Skrevet

Føler lidt at jeg er gået fuldstændig forbi alt det med sundhed. Eller jeg forstår det i hvert fald ikke, så prøver lige at forstå det her:

- Man skal spise flere små måltider i løbet af dagen.

- Det er o.k. at spise meget, hvis man spiser sundt/kalorielet (fx agurk, gulerødder, tomater osv.)

- Man skal motionere en del, men skal også huske en ugentlig pause.

Er det rigtigt? Er der noget andet jeg bør have i baghovedet, hvis jeg ønsker at tabe mig 5-10 kilo? For min forbrænding er åbenbart ikke særlig fantastisk, da jeg i forvejen spiser sundt og kalorielet og motionerer flere gange ugenligt. Dog spiser jeg kun to måltider om dagen. Kan det have nogen effekt på mit vægttab? Min uge ser ca. sådan her ud lige nu, men der vil blive add'et 14 km cykling til hver dag i stedet for kun 10 km. Desuden vil gåtur med hund (60 min) eller rulleskøjter (20 min) også blevet add'et fra imorgen til hver dag:

Nogen der kan komme med nogle råd, noget der skal gøres anderledes eller et bud på, hvorfor jeg ikke taber mig?

xxmahaloxx

xxmahaloxx

864 indlæg
  • Skrevet

80% af et vægttab afhænger af kosten. Du kan motionere nok så meget, men hvis du spiser skidt vil det intet hjælpe. 

Spis 6 måltider om dagen - 3 'store' og 3 'små'

Spis nok! 1200 kcal om dagen vil muligvis få vægten ned hurtigt, men det er overhovedet ikke holdbart og du tager hele skidtet på igen. Gå efter 1500 - 1800 kcal istedet alt efter din størrelse og aktivitetsniveau 

Spis protein! Det mætter mere og i længere tid. Undgå for meget kulhydrater, og spis dem udelukkende i grov form. 

Spis sundt fedt - avokado, fisk, nødder og olie

Vær realtistisk - tillad dig selv at synde engang imellem. Du kører død i det hvis der ikke er plads til lidt slik og en bytur

Spis kun 1 portion, og sørg for at halvdelen af tallerknen er salat - og ikke badet i dressing, peanuts, croutoner osv. 

Generelt: tænk over hvad du spiser, og sørg for at spise oftere end 2 måltider dagligt.

Enit

Enit

415 indlæg
  • Skrevet

Jeg tænker at du skal have nogle flere måltider, og måske prøve at udregne dit kalorieforbrug af ALT hvad du spiser og drikker i løbet af en dag. Måske er der nogle ting som er lidt mere kalorierige end du lige troede? 

Ludo Ludoman

Ludo Ludoman

3 indlæg

Noteret. Det vil jeg give et forsøg. Har dog svært ved det med flere måltider, men skal nok få det til at lykkedes engang. "Bruger" slet ikke smør, dressing og den slags, netop fordi jeg ved at det feder ;)

Men... man skal vel spise mindre, hvis man vil tabe sig? Tror jeg får ca. 1300 kalorier om dagen, men det er fordi, at jeg ikke er mere sulten end det. Eller sådan har jeg i hvert fald spist i flere år efterhånden.

Ludo Ludoman

Ludo Ludoman

3 indlæg

Vil helst ikke begynde at tælle kalorier, for har allerede et godt billede af, hvor mange kalorier der er i de forskellige ting. Har prøvet at tælle kalorier i en periode, men det gjorde mig bare endnu mere madfokuseret og jeg spiste mere i den periode end jeg gjorde før. Så det er næsten bedre, at jeg ikke gør det.

KenSchultz

KenSchultz

3 indlæg
  • Skrevet

xxmahaloxx kommentar er god :-)
Der er så delte om hvorvidt du skal have små mellemmåltider eller ej. Men som minimum bør du spise 3 hovedmåltider. Det er en myte at smør feder (med mindre du spiser meget af det). Det er derimod kulhydraterne du skal passe på med, især sodavand etc. Alt for meget af det bliver til fedt.

Cobsonn56

Cobsonn56

4 indlæg
  • Skrevet
Jeg er ikke en stor fan af grøntsager, men jeg gør mit bedste for at spise dem. Jeg har konstateret, at når jeg laver den største del af mine måltider grøntsager og spise dem først, før jeg spiser de andre fødevarer på min plade, jeg kan lide bedre, jeg ikke blot sikre, at jeg får den sunde mad jeg har brug for, men jeg fylde på det, så jeg ikke over-spise på de ting, jeg skal begrænse. Jeg ville bare dele min lille opdagelse i tilfælde af det hjælper en anden :)