1. Forum
  2. Debatten
  3. Skønhed
  4. Svamp #¤%&/&%¤#"""

Svamp #¤%&/&%¤#"""

nalle<3

nalle<3

287 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret

Hej piger.... jeg ved godt der er flere indlæg omkring dette, men håber det er ok jeg skriver et mere...
Jeg er godt og grundigt plaget af svamp i skeden!!! pænt belastende... og syntes ikke der er noget som virker sådan rigtig effektivt... har fåët kapsler af lægen (både engangs behandling og flere kapsler), canesten som vaginal tabletter, samt creme, både canesten og pevisone!!! er ved og få spat af det... så er der nogen som har miraklet imod svamp, hvordan forebygger man det og hvad virker når det så er kommet???

kram

pingvine

pingvine

1125 indlæg
  • Skrevet

Hvis du ikke har været sat på en længerevarende kur på flere måneder med piller (der skal sluges), så synes jeg du skal nævne den mulighed for din læge. Dette kan ifølge min læge virke, hvis man gentagne gange er plaget af svamp (mere end tre-fire gange om året i følge hende).
Nu er det ikke lige aktuelt for mig i øjeblikket (lang og dejlig historie), så jeg må "nøjes" med Canesten-multipakningen. Og jeg synes da også, det virker meget effektivt, når man først har fået svamp. Det er bare ærgerligt det ikke forebygger. Jeg får svamp hver måned ca. en uge inden min menstruation starter, HVIS min mand i den måned har fået udløsning i mig uden kondom. Hvis vi derimod har brugt kondom hele måneden får jeg det aldrig. Så vi har fundet synderen; men der er så visse situation, hvor det er lidt "uhensigtsmæssigt" at undgå udløsningen uden kondom, så derfor har jeg været plaget af det de sidste 4 måneder - og også i det halvandet år, hvor jeg brugte p-piller som eneste beskyttelse.
Jeg har indimellem holdt det væk ved at bruge Vivag-kapsler i ugen inden jeg skulle have min menstruation (igen råd fra min læge), men jeg synes faktisk de kan være ret ubehagelige at bruge også; og det er så heller ikke altid det virker.
Håber du finder en løsning for det er simpelthen så irriterende med svamp!

Anonymous

Anonymous

148447 indlæg
  • Skrevet

Jeg har prøvet de der vivag, og det eneste jeg fik af dem, var den mest ubehagelige kløe i skeden og rundt om.. det kløede inden i skeden. puha. aldrig igen

LouiseR

LouiseR

951 indlæg
  • Skrevet

Jeg døjede også rigtig meget med svamp en overgang, og intet hjalp, og så jeg fik disse råd af min læge:
- Intimsæbe er forbudt! Det udtørrer skeden, og fjerner alle de sunde bakterier. Vask KUN med vand.
- Tør dig med toiletpapir når du har været i bad, ligesom hvis du lige havde tisset, så der ikke er unødvendig fugt dernede.
- Undgå trusseindlæg og skift bind/tampon ofte under menstruation.
- Prøv at sove uden trusser. Om natten producerer du meget sved og kommer af med en masse affaldsstoffer, også i skeden. Derfor holder trusserne på fugten, og kan give svamp.

Jeg fulgte selv alle disse råd, da pillerne fra lægen var stoppet med at virke, efter lang tids brug af det. Svampen forsvandt, og jeg har kun haft det få gange siden, og det er altså flere år siden

Anonymous

Anonymous

148447 indlæg
  • Skrevet
Deleted
Anonymous

Anonymous

148447 indlæg
  • Skrevet
Deleted
pingvine

pingvine

1125 indlæg
  • Skrevet

Fr.Snemand sagde:

- Intimsæbe er forbudt! Det udtørrer skeden, og fjerner alle de sunde bakterier. Vask KUN med vand.
Jeg fik afvide at: brug intim sæbe i stedet for almindelig sæbe, for intim sæbe har den rigtige pH-værdi i forhold til skeden, som almindelig sæbe ikke har, men ja rent vand er klart det bedste, men når man har sin mens. er det nu fedest at kunne blive "helt ren".. med sæbe..

Min læge gav også grønt lys for fx at bruge vivag-sæben, så det har jeg også gjort. Og som sagt er det ikke det, der i mit tilfælde fremprovokerer svamp.

lullu30

lullu30

0 indlæg
  • Skrevet
Deleted
LouiseR

LouiseR

951 indlæg
  • Skrevet

Fr.Snemand sagde:

Jeg fik afvide at: brug intim sæbe i stedet for almindelig sæbe, for intim sæbe har den rigtige pH-værdi i forhold til skeden, som almindelig sæbe ikke har, men ja rent vand er klart det bedste, men når man har sin mens. er det nu fedest at kunne blive "helt ren".. med sæbe..

Ja, jeg burde nok have skrevet ALT sæbe, også intimsæbe
Det er rigtigt at intimsæbe har den rette PH-værdi, men det forhindrer den ikke i at udtørre skeden (al sæbe udtørrer jo), og hvis man har haft svamp gentagne gange, vil langt de fleste læger fraråde dig at bruge intimsæbe. Jeg havde feks. svamp en gang om måneden igennem et helt år, og selv den mindste tørhed eller fugt, fik det til at blusse op. Derfor bør man overveje alle muligheder for hvad der kan stoppe det.
Derudover bliver man ikke mere ren af at bruge intimsæbe, for vi har så mange sunde bakterier i skeden at det slet ikke er nødvendigt med sæbe. Rent faktisk "renser" den sig selv, hvis man udlukkende vasker med vand. Det var i hvert fald de ord jeg fik med på vejen af min læge/ gynækolog

DoctorLove

DoctorLove

3199 indlæg
  • Skrevet

Svamp kommer jo ofte fra endetarmen, så det handler også om HVORDAN man tørrer sig efter toiletbesøg - så der ikke kommer svampesporer fra endetarmen til skeden.

Selvfølgelig ALDRIG trusseindlæg eller G-strengs-trusser. Trusser skal iøvrigt vaskes ved 60 grader.

Dét var nogle af de gode råd, jeg fik af en gynækolog.