1. Forum
  2. Debatten
  3. Studie og job
  4. Cutting ?

Cutting ?

*MissCupcake*

*MissCupcake*

280 indlæg
  • Skrevet

Hej jeg skal fremlægge i morgen om emnet cutting.
Jeg har søgt en del omkring spørgsmålet "hvorfor det primært er unge der skære i sig selv" og jeg kan ingen steder finde noget om hvorfor det er unge der skære i sig selv?
Er der nogen der kan hjælpe eller selv kender noget til emnet?

L0VE

L0VE

176 indlæg
  • Skrevet

Jeg skrev engang om det i projektopgave, da jeg gik i 9. klasse.
Nogle gør det, fordi de lider af psykiske lidelser (depression mm.), hvoraf de skærer i sig selv, for at få en fysisk lidelse i stedet for den konstante psykisk. For nogle føles det som at få en pause fra problemerne. Andre gør det af usikkerhed, manglede selvtillid og følelsen af, at de ikke kan bruges noget. Pas på med at generalisere, da der selvfølgelig er flere årsager til cutting

Wuuh

Wuuh

528 indlæg
  • Skrevet

Jeg skar i mig selv da jeg var ret ung, primærkt fordi jeg bare ville væk fra min familles skænderiger.
Jeg stoppede så da mine venner opdagede det og hjælp mig igennem det.

Micke

Micke

250 indlæg
  • Skrevet

Selvskade og cutting tror jeg primært skyldes at man ikke længere kan håndtere den psykiske smerte man har. Et et sekund eller to kan man så have fokus på den fysisk frem for den psykiske.

Min kæreste gjorde det som afstraffelse på sig selv. Når han ikke fulgte sine regler (lider af OCD - tvangstanker og handlinger) skulle han straffe sig selv.

Tror du vil høre 100 grunde hvis de spørger 100 unge om hvorfor de gør skade på sige selv.

Nåhh ja så er der gruppen der blot ønsker opmærksomhed! de har ikke større problemer men ønsker blot at få opmærksomheden. Man kan som regel kende dem på at de ikke skjuler deres ar, som de fleste selvskadere ellers har for vane at gøre.

KarinaJull

KarinaJull

4552 indlæg
  • Skrevet

Jeg havde en kæreste som var manipulerende og kontrollerende.
Han beskyldte mig for at være utro, flirte med andre hele tiden, ødelægge ham, være grund til vore problemer og meget, meget andet.
Jeg skar i mig selv fordi det somehow føltes befriende, det gav mig et pusterum fra de psykiske smerter og en følelse af kontrol. Da min kæreste faktisk bestemte alt, var det stort set den eneste kontrol jeg havde. Men på en eller andet måde var det også for at straffe mig selv, fordi jeg begyndte at tro på, at det virkelig var min skyld, at vi altid var oppe at skændes.
Jeg kom ud af det med hjælp fra den eneste veninde som kendte til det. Hun var den eneste som vidste det.

Anonymous

Anonymous

148447 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret

TS - du spørger om hvorfor det er unge og ikke ældre der gør selvskade? ikke hvad deres bevæg grund for det er?
Skal du have en kilde? For jeg tror, og det jeg kan genkende fra mig selv er, at som ung kan man ikke overskue at søge om hjælp. Man har ekstremt svært ved at sige fra. Man ved ikke hvem man selv er og har det i forvejen svært ved at være teenager. Det kan måske også være et råb om hjælp eller opmærksomhed. Så i bund og grund, tror jeg det handler om usikkerhed og mangle på ressourcer, hvor man som voksen er bedre stillet.

Hov havde så ikke lige set, at det er i dag du skal fremlægge. Håber det gik godt

Mest populære tråde