1. Forum
  2. Debatten
  3. Sundhed
  4. HJÆLP MIG TIL EN SUNDERE LIVSTIL

HJÆLP MIG TIL EN SUNDERE LIVSTIL

'mariehøne'

'mariehøne'

29 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Hej alle! Jeg er 18 år og vil i gang med at blive meget sundere, gladere og tabe mig og har derfor brug for jeres hjælp! Jeg vejer for meget, spiser alt for meget usundt og er ikke så glad som jeg burde. Vil i være søde og skrive alle jeres gode råd til at tabe sig, blive sundere og gladere i kommentarerne? Det vil hjælpe mig og motivere mig bedre. Jeg mangler idéer og motivation til at komme i gang!
BBcubana

BBcubana

5 indlæg
  • Skrevet
super fedt at du gerne vil det!! jeg havde et problem med at jeg bare spiste så mange søde ting og sager, fordi jeg vidste jeg ikke tog på af det..... men det kunne stadig ses fordi jeg så helt død og bleg ud i ansigtet. jeg prøvede så trappe ned på sukkeret, hvilket gav mig en frygtelig hovedpine og jeg blev meget irretabel. men det er bare en fase som skal overståes - det er noget der sker med alle der dropper sukkeret. jeg fokusere meget på hvad jeg spiser uden at kontrollere det (!), og spiser økologisk og hvis jeg kan biodynamisk. mht mad, så er det helt klart bedst at starte med at ændre ens aftensmadsvaner, eller det var det ihvertfald for mig. jeg dyrker yoga og meditation henne i et center der er super fedt! det har gjort mig gladere fordi jeg er kommet mere i kontakt med mig selv og du får også styrket din krop/trænet ved hjælp af yoga. hvis du begynder at træne, det kan bare være derhjemme, og du så tænker "ej, nu gider jeg det ikke mere" så bare tænk over hvorfor det var du startede og få det til at motivere dig. en anden motivation til træning her i sommermånederne, er at købe noget fedt træningstøj og så tag ud for åben himmel og træne. håber du kunne bruge det
Ellechim

Ellechim

7 indlæg
  • Skrevet
Hej Mariehøne, Først og fremmest hvor er du sej! Jeg er selv i gang med en sundere livstil og har på nuværende tidspunkt tabt 23 kg. Dette er først og fremmest sket ved motion og sund kost. Dog vil jeg rigtig gerne anbefale et produkt som har hjulpet mig og min krop med at komme i Balance. Jeg har de sidste 8 måneder taget fiskeolie fra Eqology som har fungeret rigtig godt for mig. Jeg er mere overskud, min krop føles sundere, generelt er mine tal meget bedre. Jeg siger ikke det er noget mirakel middel der kan gøre man på magisk vis taber 50 kg. men for mig har det hjulpet at jeg kan mærke min krop er i balance. Jeg har færre sygedage og det er meget nemmere at kontrollere om man lever sundt eller ej, da man tager sådan nogen priktest. Dette har været en stor motivations faktor for mig. Jeg håber du kan bruge det. Hvis du vil høre noget mere vil jeg rigtig gerne smide dig en mail, da det godt kan være sådan lidt for personligt over en offentlig debat :D
Bellis

Bellis

52 indlæg
  • Skrevet
Gør det til en vane at spise ordentlig mad så snart du får lyst til søde sager, som regel får man lyst til søde sager når man er sulten og så kan rigtig mad afhjælpe trangen. For nogle år siden tog jeg selv rigtig meget på fordi jeg ikke spiste ordentlig mad og regelmæssige måltider - det resulterede i at jeg bare kunne mærke når jeg var sliksulten og jeg satte ikke lighedstegn mellem lysten til slik og sult. Nu spiser jeg 3 hovedmåltider dagligt og 2-3 mellemmåltider og jeg spiser uanset om jeg føler sult eller ikke, for jeg ved, at hvis jeg udskyder frokosten fordi jeg ikke lige føler mig sulten så ender jeg med hovedet i slikskuffen. Når jeg får lyst til slik i løbet af dagen, så prøver jeg altid at spise almindelig mad (gerne noget der både er lidt sødt, lidt salt og lidt af det hele - f.eks. en skive knækbrød med pålæg og et stykke frugt). Hvis jeg cirka 30 minutter efter måltidet kan mærke at jeg stadig har trang til slik, så tillader jeg mig at spise lidt. Derudover så køber jeg aldrig større portioner mad end jeg kan spise - også selvom det tit er billigere at købe mere, for jeg ved at jeg ikke har viljestyrke til at nøjes. Derudover så har det for mig aldrig hjulpet at droppe sukker, kulhydrater, fedt eller andet. Hvis jeg begynder at forbyde visse madvarer eller fødevaregrupper så ender jeg med at grovæde det efter en uge uden, så derfor spiser jeg bare lidt af det hele. For mig har det været vigtigt at jeg ikke spiste på en speciel måde under mit vægttab, for jeg ville ikke stå i en situation hvor jeg efter mit vægttab skulle ændre mine madvaner igen - ergo: jeg spiser alt med måde og intet er forbudt. Derudover så er det også meget vigtigt at passe på med at falde i den fælde der hedder "jeg skal tabe mig, jeg er meget ivrig derfor spiser jeg kun 1200 kcal dagligt". Vægttabet går stærkt i starten men efter noget tid bliver det utrolig svært at tabe sig fordi kroppen får for lidt næring. Jeg kan anbefale dig at udregne dit ligevægtsindtag og til at starte med måske spise efter det og så om nogle måneder måske mindske dit kalorieindtag en smule. Til at starte med skal du indføre gode vaner og der er det vigtigt ikke at gabe over for meget, for så ender det tit med at man giver op fordi man ikke kan ændre hele ens liv overnight. Så start måske med at fokusere på at du den næste måned skal spise tre ordentlige hovedmåltider. Om en måned kan du indføre at du nu skal lære at spise sunde mellemmåltider også. Osv. Et andet tip i forhold til vægttab er, at man kommer utrolig langt ved at dyrke motion. Det behøver ikke at være meget. Jeg begyndte f.eks. bare med at cykle rundt i stedet for at tage bussen. Du kan også starte med at gå en aftentur hver dag på 30-60 minutter. Groft sagt så handler et vægttab om at forbrænde mere end man indtager, så jo mere du forbrænder (via motion f.eks.), jo mere kan du egentligt tillade dig at indtage. Det er tit lettere at øge sin forbrænding end at mindske sit indtag er min erfaring. Og så husk for guds skyld at tillade dig selv at have det sjovt (f.eks. filmaften med veninderne med slik og sodavand, byture med alkohol, osv.) - det handler om en livsstilsændring og jo mindre du forbyder dig selv jo større er sandsynligheden for at det lykkes for dig at lave den livsstilsændring der er brug for. Selvom du gerne vil tabe dig og være sundere så skal du huske at have dig selv med. Og husk at forandringen ikke kommer på en uge. Så gør op med dig selv at det vil tage tid, hvis man ikke er 100% indstillet på at der ikke sker det helt vilde på en uge eller en måned, så kan man hurtigt miste motivationen. Og så lige en sidste ting: pas på med at veje dig for ofte. Ens vægt kan ændre sig hurtigt - den kan både stige hurtigt og falde hurtigt. Så hvis du gerne vil veje dig så gør det hver anden uge eller hver måned. Det er mere retvisende at kigge sig i spejlet eller måle dig end det er at veje sig. Rigtig meget held og lykke med det!