1. Forum
  2. Debatten
  3. Sundhed
  4. Hvad gør jeg galt?

Hvad gør jeg galt?

Belle1990

Belle1990

1001 indlæg
  • Skrevet
Hejsa... jeg har brugt jer mange gange før, så nu prøver jeg lykken igen :) Jeg er begyndt at cykle igen - rigtigt meget... Jeg begyndte i praktik her den 10. april, ikke så langt fra mit hjem, så jeg blev enig med mig selv om, at det er nemmere at cykle frem og tilbage, end det er at tage bussen... Samtidig fik jeg så sene vagter i Bilka (da vi begyndte at holde døgnåbent), at den eneste måde hvorpå jeg kunne komme hjem fra arbejde, var ved at tage cyklen.. Efter endt praktik besluttede jeg mig for, at jeg ville blive ved med at cykle til og fra skole, for nu havde jeg fået opbygget en okay form, som jeg gerne ville beholde Dermed er jeg gået fra at lave en lille smule motion, til at i gennemsnit cykle 10 km. om dagen (i dagene med skolen og arbejdet, cykler jeg et sted mellem 20-30 km, men cykler så ikke i weekenden)... Her kommer mit spørgsmål: Hvorfor har jeg ikke tabt mig? Vi har ændret vores kost derhjemme, så vi spiser mere grønt, og man kan se på min kæreste, at han har tabt sig, til trods for at han ikke dyrker motion, men det kan man ikke se på mig :( Hvad gør jeg forkert? Hvad kan jeg gøre anderledes? Ser meget frem til jeres svar :)
alexpingvin

alexpingvin

481 indlæg
  • Skrevet
Vægttab er 85% kost, 15% motion. Overvej om du kan sætte ind andre steder på kosten? Tit spiser man mere end man lige tænker over, og de kalorier løber hurtigt op. Spiser du morgenmad? Snacker du i løbet af dagen. Det kan være en god idé at skrive ned hvad man spiser i løbet af en dag, for at få det fulde overblik :-) Mht motion - får du pulsen op når du cykler? Der skal noget sved på panden før motionen batter, og man forbrænder faktisk ikke så mange kalorier som man måske tror. Dog synes jeg det er super sejt at du er begyndt at cykle 10 km om dagen! Dit hjerte og kredsløb er dig taknemmelig.
Helseslik.dk

Helseslik.dk

1 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Hej Belle. Super fornuftigt at du er begyndt at cykle frem for tage bussen, det kan du helt sikkert mærke på din kondi allerede, ellers vil du snart kunne. Som Alex siger, så forbrænder man ikke så fandens meget på den slags motion, hvis du virkelig skal forbrænde kalorier og fedt skal du nemlig op på de 60-80% af din max puls. Det er altså virkelig kosten du skal kigge på. Vægttab er så enkelt at hvis du ikke er i kalorieunderskud, så taber du dig ikke. Prøv at holde øje med dit madindtag og vej alt af, indtast det i en app såsom Lifesum, den er et super lækkert redskab :-) At din kæreste taber sig kan blot betyde at han har en højere forbrænding, et højere ligevægtsindtag mv. og i det hele taget forbrænder mænd lidt mere end kvinder + de som oftest er højere og tungere, hvilket igen retfærdiggør en endnu højere forbrænding.
Belle1990

Belle1990

1001 indlæg
Ja, jeg spiser morgenmad, hver dag, og jeg har sat mit snackeri ned (spiser dog mellemmåltider). Mht. motion: Ja, jeg får pulsen op. Nu ved jeg ikke om du bor/kender Aarhus, men jeg bor i Viby, går i skole i Skejby og arbejder i Tilst - derfor tager jeg Ringvejen 2 gange, hver dag (ja, den ene gang er det dog nedad ;) ) Der kommer sved på panden, men kan ikke helt finde ud af hvor meget af det skyldes motionen, og hvor meget af det skyldes varmen :)
Belle1990

Belle1990

1001 indlæg
Åh jo, det kan klart mærkes på min kondi - træner nogle gange på løbebånd, og kan mærke, at jeg kan løbe længere/hurtigere, end jeg kunne tidligere. Jeg tænker dog lidt, om ens krop kan vænne sig til den motion den får, forstået på den måde, om den med tiden begynder at forbrænde mindre på mine cykelture? Men med mine cykelture er jeg jo i kalorieunderskud?