1. Forum
  2. Debatten
  3. Sundhed
  4. Mandelpropper

Mandelpropper

anonymous15

anonymous15

20 indlæg
  • Skrevet

Hej piger.
Jeg har et stort problem med mandelpropper, og har haft det lige så længe jeg kan huske. Jeg har læst mange tråde, hvor der bare står, at man selv kan fjerne dem, men jeg kan simpelthen IKKE få dem ud, og det gør SÅ ondt når jeg prøver. Jeg har på det seneste haft hævede mandler og ondt i halsen nogle gange (ikke halsbætendelse, men bare ondt). Jeg har tidligere været til læge med det, og de sagde, at jeg bare måtte lære at leve med det. Men er der slet ikke noget man kan gøre? Det er jo svært at "leve med" at have dårlige ånde 24/7, ondt i halsen somme tider og svært ved at synke på grund af det. 

Mvh, 
Mig

vandmelón

vandmelón

86 indlæg
  • Skrevet

Hej jeg har selv havt de skide mandelpropper, det var virkeligt ikke sjovt. Men jeg gik til en halslæge og fik at vide det eneste jeg kunne gøre, var at fjerne mine mandler. Der gik 3 måneder, så fik jeg dem fjernet. Uden tvivl den bedste beslutning jeg har taget :-)  .. Så hvis jeg var dig, ville jeg tage til lægen igen og spørge om du ikke kan få en tid hos halslægen. 

anonymous15

anonymous15

20 indlæg

Jeg har jo desværre som skrevet været ved lægen, hvor de sagde, at jeg bare skulle leve med det, og at de ikke ville fjerne mine mandler på det grundlag, at jeg havde mandelpropper - men dog at jeg skulle bruge noget andet tandpasta, men det hjælper IKKE EN SK***D sorry mit sprog... 

Men det kan godt være, at jeg skulle prøve at smukke af sted igen, og se om der er mere held denne gang - det er trods alt tredje gang siden sommerferien, jeg har ondt i halsen.. :/ 

vandmelón

vandmelón

86 indlæg

Kæft det er dårligt.. Jeg tror ikke en dyt på at skifte tandpasta ud skulle hjælpe. Det kan være at de går væk af sig selv, men det tvivler jeg stærkt på :/  Jeg ville slet ikke kunne leve med dem. Men måske du kunne spørge en anden læge? :)

anonymous15

anonymous15

20 indlæg

Er enig, det er helt klart for dårligt! Ringer derop igen i morgen, og ser om jeg kan få en henvendelse til halslægen :) 

hvidtoblerone87

hvidtoblerone87

1214 indlæg
  • Skrevet

Øre-næse-halslæge er en af de få speciallæger man ikke behøver en henvisning til! Du kan bare finde en ØNH klinik på nettet selv, kontakte dem og få en tid til en vurdering - du behøver ikke at gå til din egen læge først!

og ja mandelpropper er noget lort! Døjer selv med dem i tiltagende grad - forsøgt næsten alt og Inter hjælper! Jeg kan heller ikke selv fjerne dem - kun når de engang imellem selv falder ud og giver mig bræk-reflekser! Jeg skal i starten af det nye år til en vurdering på hospital om de vil/kan fjerne mine mandler - efter jeg blev henvist fra en ØNH-læge jeg selv havde fundet og bestilt tid hos uden om egen læge..

held og lykke med det!

Stine_nr_5

Stine_nr_5

2581 indlæg
  • Skrevet

Jeg døjer selv med mandelpropper, men jeg synes at en operation er noget man virkelig bør tænke over, for det er ikke risikofrit. Jeg fjerner mine mandelpropper selv og holder dem på den måde nede før de bliver irriterende og begynder at lugte. Jeg bruger en komedon-ske med en meget tynd og hul løkke. De fås for ingen penge hos fx amazon. fx den her http://www.amazon.com/Blackhead-Blemish-Comedone-Remover-Acne-Pimple-Extractor-Stainless-Steel-Utopia-Care/dp/B00A6H2DD4/ref=sr_1_4?s=beauty&ie=UTF8&qid=1451560887&sr=1-4&keywords=comedone+extractor 

Den er tynd og uskadelig nok til lige at smutte ind i kløfterne og tage dem ud uden at skade og uden at det gør ondt. Jeg synes heller ikke at den provokerer min brækrefleks fordi den er så præcis. Det er nok ikke noget de anbefaler, men det fungerer rigtig godt for mig. 

hvidtoblerone87

hvidtoblerone87

1214 indlæg
  • Skrevet
Hvis der er nogle der er interesseret i en Update, så fik jeg fjerner min mandler for ca 6 mdr siden.
det gjorde pisse ondt for at sige det mildt. Har aldrig haft så ondt i hele mit liv og følt mig så syg og ynkelig. Og det er ikke sjovt at vågne med blod i halsen hver morgen i 14 dage.. 
jeg spiste næsten intet i 3 uger, blev midtvejs indlagt på Rigshospitalet grundet re-blødning og skulle brændes i halsen igen (i lokalbedøvelse!!). 4 døgns indlæggelse blev det til ud over det ene døgn jeg var indlagt i starten til selve operationen. Jeg tabet næsten 10kg.. og kunne først begynde at få blød mad med mild smag ned efter ca 3 uger.. efter ca 1,5 mdr kunne jeg spise mere normalt.. men alt smagte forkert.. og er først begyndt at kunne spise ting der smager sødt for ca 2 mdr siden - ind til da smagte alt med sukker i/sød smag utroligt grimt og surt for mig.. og først for ca 2 mdr siden er jo holdt om med at føle en klump i halsen når jeg skal synke noget..
så det var en meget lang og hård omgang. Mens jeg var i det fortrød jeg bitterligt!

men nu er jeg glad for at jeg gjorde det. Jeg lugter ikke af død og ødelæggelse ud af munden mere!
jeg behøver ikke at gå og vende hovedet lidt væk fra folk når jeg taler, af frygt for at det stinker og de kan lugte min ånde! Og det er simpelthen fantastisk!!!
chloe

chloe

83 indlæg
  • Skrevet
Alle mulige advarede mig mod at få fjernet mine mandler, men mit liv er blevet 50 procent bedre. Jeg havde haft halsbetændelse så mange gange, at mine mandler var helt runkne, sagde operationslægen. Hvis man har betændelse i mandlerne igen og igen kan det udvikle sig til kræft i mandlerne. Han sagde derfor, at det var virkelig godt, at jeg fik dem fjernet. Det gør sygt ondt, men alt er bedre efter og man er generelt friskere.
anonymous15

anonymous15

20 indlæg
  • Skrevet
Bare en lille update, så tog jeg til lægen igen. Jeg fik fjernet mine mandler i juni sidste år, og selvom det var et HELVEDE, så er det den bedste beslutning jeg har taget, jeg er så glad for det!