1. Forum
  2. Debatten
  3. Sundhed
  4. p-piller

p-piller

BBcubana

BBcubana

5 indlæg
  • Skrevet
hej alle, jeg har nu gået i noget tid med denne her tanke, skal jeg starte på p-piller? jeg vil gerne starte primært pga jeg har seriøst de værste menstruationer nogensinde! de varer i sindsygt lang tid, gør mega nas (har prøvet at brække mig af smerte + kvalme før), og har læst at p-piller gøre ens menstruation lettere?! har også gået i meget lang tid og batlet med at tage på, og der er sikkert nogen der siger/skriver "du skal være glad for at du er tynd" og "ej come on, der er sgu da ingen der gider at tage på?!" men jeg er ret træt af at blive kaldt for tynd og sådan noget..... det er ikke fordi andre siger det at jeg gerne vil tage på, det er pga jeg føler også føler mig "for tynd". jeg er så også lidt imod p-piller da det er så kemisk, og jeg er et ret stort naturmenneske - men hvad syntes i? både jer der bruger/har brugt dem og elskede det, og også jer som er stoppet (hvorfor i er stoppet), og selfølgelig også jer som overhovedt ikke kunne tænke sig at starte på det.
Emma_ch__

Emma_ch__

1 indlæg
  • Skrevet
Jeg har intet negativt at sige om p-piller, overhovedet. Alt hvad du skriver, lyder præcist som jeg havde det, inden jeg begyndte på dem. Havde de slemmeste smerter, og har mere eller mindre ingen smerter længere. Selvfølgelig kan der lige være lidt en gang i mellem, men det er langt fra ligeså slemt som før pillerne!
Udover det er det enormt dejligt at din menstruation bliver regelmæssig. Det ved jeg ikke om du også har problemer med - det havde jeg ihvertfald, og nu ved jeg altid hvornår den kommer, så jeg er forberedt.
Har altid været meget tynd, og der har de faktisk også hjulpet en del. Har været på dem i 1 1/2 års tid nu, og det er tydeligt at se en stor ændring på fx billeder fra før p-pillerne og nu. 
Er så glad for at jeg begyndte på dem, de har simpelthen kun gavnet mig! - Var nemlig også selv lidt skeptisk inden jeg begyndte.
Ellers så snup en snak med din læge om det - det kan ihvertfald anbefales herfra!
BBcubana

BBcubana

5 indlæg
har også tænkt mig at snakke med min læge, men de holder sommerferie lukket lige pt :/ hvis jeg nu startede ville jeg glæde mig til de at de bliver regelmæssige, fordi det er lidt irriterende at den kommer en uge før/senere end forventet..... og hvis jeg må spørge, hvor meget ca tog du på?
beloved

beloved

9 indlæg
  • Skrevet
Jeg er begyndt på p-piller for næsten 2-3 år siden, har aldrig tvivlet på dem! Det er selvfølgelig kemisk, og kan holde din menstruation for at komme, hvilket er helt normalt at den gør! Men det er rigtig smart, man kan nemlig selv styrer det, og smerterne er der hellere ikke! Jeg har dog ikke oplevet at jeg tager på på dem, jeg forbliver bare tynd!
og hvis en måned hvor du skal på ferie er det smart, at du så kan springe din menstruation over, og så er man jo hele tiden beskyttet! 
Naika

Naika

192 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Har tænkt på,at begynde frygtede blodpropper,som yngre derfor har jeg holdt dem fra livet har ikke skænket det yderligere tanke mange år har heller ikke,så godt med,at proppe mig med kemiske sager........
BBcubana

BBcubana

5 indlæg
det er også de ting (kemien i det og blodpropper) der holder mig fra at starte
Beks

Beks

6 indlæg
  • Skrevet
Som tidligere nævnt er det en rigtig god ide at kontakte din læge (når de åbner igen). P-piller kan have en meget gavnlig effekt på både kraftige blødninger, menstruationssmerter og uregelmæssige blødninger. Der er enkelte forhold som kan gøre at det ikke er hensigtsmæssigt at starte på p-piller, f.eks. mor/far/søskende med blodprop, leversygdom, migræne etc. Alt dette vil din læge spørge om inden opstart. Derudover vil lægen tage dit blodtryk. Ift. vægtøgning er det aldrig sikkert bevist at p-piller øger vægten, men flere piger oplever at tage nogle kg på grundet væskeophobning. I dit tilfælde vil dette så ikke være et problem. Øvrige bivirkninger kan være humørsvingninger, brystspændinger og hovedpine, men disse er ofte kortvarige (dvs. de første par mdr.). Det er desuden vigtigt at huske på at der findes andre sikre præventionsformer som ikke har øget risiko for blodpropper, bl.a. p-stav og spiral. De har ikke ligeså stor effekt på menses-smerter og kan give pletblødninger, men de HAR effekt og kan give mindre kraftige blødninger. Håber du kan bruge mit svar.