1. Forum
  2. Debatten
  3. Dit liv
  4. Depression

Depression

MilleOline

MilleOline

2 indlæg
  • Skrevet
Hej! Min veninde fik for nogle måneder siden en depression. Jeg synes som veninde det er rigtig svært, fordi jeg gerne ville kunne gøre noget aktivt for at hjælpe hende, men jeg ved jeg ikke kan gøre meget andet end at være der for hende og være sammen med hende som jeg plejer. Jeg er i tvivl om, hvor mange i vores vennekreds der ved det. Forleden havde jeg en lang snak med en fælles kammerat til en fest, og han fortalt at han havde det dårligt for tiden, og havde fået afvide at han havde en depression. Vi havde begge drukket, og da han fortalte det brød jeg fuldstændig sammen, da det er et ømt punkt for mig i forhold til min venindes situation. Jeg fortalte ham så det om vores veninde, og han fortalte at jeg ikke kunne gøre noget i forhold til depression, andet end det jeg vidste i forvejen. Jeg sagde til ham, at han ikke skulle sige noget til nogen, og at jeg heller ikke vil fortælle nogen om ham. Dagene efter har jeg gået med en følelse af dårlig samvittighed, og jeg er i tvivl om jeg skal fortælle til min veninde at jeg har sagt det om hende til vores kammerat. Hvis jeg fortæller hende om ham, udlevere jeg ham, og omvendt er jeg jo ked af at jeg har fortalt ham om min veninde, da jeg ikke synes sådanne ting skal komme fra andre end en selv. Så alt i alt er mit dilemma om jeg skal fortælle min veninde at jeg har fortalt vores kammerat om hende, eller om jeg skal lade være med at sige noget.
oldgaard

oldgaard

9 indlæg
  • Skrevet
Selvfølgelig skal du fortælle din veninde det, du har ret, at den slags burde komme fra personen selv, desværre så kan en person med depression tit ikke finde overskuddet til at få det sagt, det ved jeg af egen erfaring 😔 Hun vil muligvis blive skuffet som det første, sørg for at du samtidig fortæller hende, at det på ingen måde var for at udlevere hende du sagde det til ham, men fordi det fylder så meget inden i dig, at da du snakkede med ham, så kom du ud med det, fordi du da sad overfor en som måske havde en forståelse for dine frustationer over ikke at kunne hjælpe din veninde. Husk folk med depression tit ikke har overskud til at bede om den hjælp de har brug for, spørg ind til dem, hjælp med de små ting, bare vær der for dem, giv et kram når de trænger (og tro mig, det gør man tit ) Bare det at ens venner eller veninder viser, at de er der for en, betyder rigtigt meget for en person med depression