1. Forum
  2. Debatten
  3. Dit liv
  4. Sygeplejerske - i tvivl

Sygeplejerske - i tvivl

jggjvjb

jggjvjb

3 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Hej. Jeg er uddannet sygeplejerske og har været det i snart et år. Jeg arbejder på en medicinsk sengeafd. 37 t/ugen og i 3 holds vagtskifte (arbejder både dag, aften og nat) Arbejdsopgaverne er fordelt således, at i hvert team af plejepersonale er der én som går stuegang og en som tager plejen af patienterne. Hvis der er Sosu-assistenter på arbejde er det altid dem, som tager plejen og altid sygeplejerskerne der tager stuegangen. Tempoet er højt (især i dagvagterne) og jeg kan mærke, at det presser mig - især hvis jeg skal gå stuegang, hvor der er rigtig meget administrativ, arrangerering af udskrivelser osv. Jeg kan være helt blæst efter sådan en dag og ikke være til meget, når jeg kommer hjem. Generelt trives jeg bedst ved at være ude hos patienterne og tage mig af plejen og de praktiske opgaver. At gå stuegang, hvor jeg stort set kun sidder foran computeren hele dagen, siger mig mindre og mindre, da jeg så knap nok ser patienterne. Men som sygeplejerske er stuegangen og det administrative computerarbejde jo også en del af pakken. Mit spørgsmål lyder derfor på - når nu plejedelen og de praktiske opgaver (sårpleje, kateteranlæggese osv.) er det, som brænder for, er det så istedet Sosu-assistent, som jeg bør være? Og er der overhovedet nogen muligheder for at 'blive lavet om' fra sygeplejerske til sosu-assistent sådan rent autorisations- og uddannelsesmæssigt? Det skal lige siges, at jeg on the side døjer lidt med angst og OCD i hverdagen. Jeg kan som regel styre det, hvis jeg har ro på - men hver gang jeg har mange dagvagter i streg, hvor jeg skal gå stuegang og tempoet derfor er højt, blusser det op og jeg får det skidt og mine fridage går derfor med at komme oven på igen. Når jeg istedet er i plejen, har jeg meget mere ro i mit hoved - både fordi jeg er ude hos patienterne (og det er det jeg godt kan lide), men også