1. Forum
  2. Debatten
  3. Dit liv
  4. What to do?

What to do?

Hvorfor

Hvorfor

1 indlæg
  • Skrevet
Hej Jeg har en efterhånden ret stor ting jeg slås med, som jeg godt kunne tænke mig at få et par nye øjne på. Jeg har fået nyt arbejde, som bijob ved siden af skolen, men er simpelthen ved at falde sammen. Jeg har depressive symptomer, noget jeg også har haft i mange år on and off, og i den forgangende uge måtte jeg melde mig syg på dette nye job, da jeg intet kunne. Jeg lå i min seng i to hele dage med virkelig mørke tanker. Jeg er klar over, at jeg skal søge hjælp til dette, men min akutte problemstilling er hvad jeg skal gøre i forhold til jobbet. Skal jeg fortælle chefen(erne) om min tilstand eller forsøge at hænge i uden at fortælle det? Jeg har en klar fornemmelse af, at presset delvist skyldes nye udfordringer samt nye omgivelser, men aller vigtigst antallet af timer. Jeg har svært ved at overskue mange timer ugentligt ved siden af skolen, hvorfor jeg også gik ned med flaget som nævnt ovenfor. Jeg er klar over, at valget skal tages af mig udelukkende, men måske en herinde har noget erfaring at trække på i forhold til situationen, eller kan komme med et par fornuftige ord? På forhånd tak.
Bamsefar

Bamsefar

267 indlæg
  • Skrevet
Det lyder som en belastningsreaktion.
Hvis du er typen der reagerer på den form for stress ved at få en depression, eller du forstærker evt. "naturlige" depressive tilstande i dig igennem overbelastning, så skal du naturligvis finde en måde at belaste dig mindre på.
Unge mennesker har en tendens til at tro at man kan alt. Men det er en urimelig forventning at have, da ingen er perfekte.
Hvordan du ønsker at komme videre er op til dig, men personligt så beder jeg om hjælp, når jeg er i den situation. Normalt hos lægen. Din læge vil kunne vurdere om du har behov for medicinsk hjælp, psykologbistand, eller bare skal have en sygemelding for at kunne slappe af.

Uanset hvor du havner så er det vigtigt, når du kender det niveau du kan klare, at du ikke forsøger at klare mere end det. For hvis først man ER knækket, så bliver man aldrig helt lige så stærk igen.

Hvis jobbet er for stor en belastning lige nu, så er det helt klart jobbet der skal fravælges, og ikke familien, vennerne eller uddannelsen. Men det må du jo evt. snakke med din læge om.
Og lige så vigtigt er det at huske på at det er HELT NORMALT at have dårlige dage. Og når man er ung så er det også helt naturligt at man kan føle at de dage er MEGA dårlige.