1. Forum
  2. Debatten
  3. Studie og job
  4. Dumpet Eksamen

Dumpet Eksamen

som123

som123

1 indlæg
  • Skrevet
Hej alle, Jeg har afsluttet 2. semester af min uddannelse og har fået karakterer for de første tre eksamener fra dette semester. Jeg har fået 02 i et af fagene, og i de to andre har jeg fået 00 - altså dumpet. Jeg er virkelig grædefærdig, fordi jeg synes virkelig, at jeg gjorde det så godt, som jeg nu engang kunne. Især den ene af dem kommer bag på mig, fordi jeg var sikker på at have bestået den. Jeg mangler stadigvæk at få karakter fra det sidste fjerde fag. Jeg har fået en af mine tætte venner fra studiet til at læse min besvarelse , og hun mente slet ikke, at den var så dårlig, som censor åbenbart synes. Min veninde mener faktisk, at den mindede om hendes egen besvarelse, og hun fik 7. Jeg har også sammenlignet min besvarelse med rettevejledningen, og jeg synes bestemt jeg havde det væsentligste med. Nu ved jeg ikke, hvordan de giver point, men jeg synes jeg havde mere end halvdelen rigtige, hvilket burde være bestået. Nu går jeg rundt og spørger mig selv, hvad jeg skal gøre? Skal jeg tilmelde mig reeksamen og håbe, jeg består dem. Eller skal jeg tage en snak med studievejledningen og høre, hvordan jeg kan skifte til et lidt nemmere studie? Jeg er virkelig grædefærdig og har aldrig været så ulykkelig før. Mine karakterer fra første semester var: 4, 4 og 7. Især 2. semester har været hårdt, fordi jeg har haft 22-24 undervisningstimer om ugen + obligatoriske afleveringer i alle 4 fag + tid jeg skal sætte af til at læse pensum. Det har været rigtig hårdt af få det hele til at løbe rundt. 3. og 4. semester skulle eftersigende ikke blive nemmere. Jeg synes, at jeg gjorde alt rigtigt i min forberedelse til eksamenerne. Jeg mødtes med min læsegruppe og vi gennemgik gamle eksamenssæt grundigt, men alligevel er jeg dumpet. Det allerværste bliver, når jeg skal fortælle mine forældre, hvad jeg har fået. De har haft store forventninger til mig lige siden, jeg startede på universitetet. Jeg føler mig virkelig dum... Jeg læser i øvrigt Økonomi (Polit.) på KU. Jeg sætter pris på alle svar, der måtte komme :-)
1987-male

1987-male

3069 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
"Jeg er virkelig grædefærdig" Jeg kan godt forstå dine følelser. Jeg har selv prøvet at dumpe en eksamen en gang og verden brød bare sammen for mig. Det gjorde bare så ondt. Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men på mit studie der har jeg tilfældigvis trukket nogenlunde det samme til to eksamener, med den stort set samme besvarelse der skulle laves. I den ene fik jeg 12, mens jeg dumpede den anden. Jeg lavede stort set den samme besvarelse. Den sad jo bare på nethinden, så jeg vidste hvad jeg skulle svare. Først tænkte jeg "det er en fejl", så jeg tog fat på underviseren, det var intern censur, og det var det værste bullshit det jeg fik at vide af ham. Jeg er selv fra udlandet så jeg fik at vide at "måske er dansk en udfordring for dig" + en hel masse snakken uden om når jeg ville have ham til at svare på, hvad der skulle stå i stedet for. Jeg ved det ikke, jeg synes bare sådan noget eksamen er ren lotto nogle gange, det må være opgavens opbygning der er noget galt med hos dig, siden du har fået minus i alle. Har du ingen kildehenvisninger? Jeg har kildehenvisninger på hver tredje linje nærmest og ligger normalt på 10-12 stykker i karakter. Har du brugt pensum som du skulle? Har du vægtet opgaven rigtigt? Altså fylder din analysedel det den skal i procent cirka? Har du forstået spørgsmålet? Kan du ikke hugge nogle opgaver fra dem der har bestået og se hvordan de har bygget det op? Det plejer at virke super hos mig. Eller har du en vinkel generelt som censorene hader? Fx du altid ender med konklusionen om at det frie marked er godt? Kan du ikke først finde ud af, hvad der er galt og så tage stilling til om du skal op igen eller blot tage et nyt studie? Jeg mener, når det er så mange eksamener, er det så ikke spild af tid at prøve igen? Hvis det bare var en, så havde det været nemmere. Jeg ville skifte studie, så du ikke skal tænke på så mange opgaver på en gang igen, økonomi er jo bred så du kan vel sagtens finde noget der ligner og så håbe på at vinde i lotteriet næste gang? Som sagt, jeg forstår virkelig ikke mine egne eksamener hellere, der hvor jeg selv mente at det var totalt plat og afskrift af bøger fik jeg 12, der hvor jeg kom helt ned til bunds i pensum og argumenterede for og imod fik jeg 02. Det er ligesom at gå på dates med piger nogle gange, man kommer hjem og tænker, den er død den her, helt død, men så er hendes interesse i en MERE end man ønskede, så det ender med, at hun omklamrer en totalt under hele forholdet, omvendt, kan man komme hjem fra en date og tænker waooo hvor jeg god det var den perfekte date, og så skriver hun "jeg synes ikke vi skal ses igen". :O Hvor er vi henne, nogle gange føler jeg bare at livet blot handler om at springe ud i det, gå på date, sige hvad man vil uden at tænke for meget, tage et andet studie, klø på uden at tænke for meget hellere, bare bruge sund fornuft skrive det bedste man kan, aflevere den sige jeg har ingen indflydelse på noget som helst i livet alligevel og så håbe på at man vinder i lotteriet, jeg er gudskelov på den anden side nu, men som sagt, pas på dig selv, efter en massiv nederlag kommer der altid en massiv sejr, giv ikke op, tag blot den mest fornuftige beslutning nu, også hvis det er at skifte studie for at spare på dine egne kræfter og ikke arbejde med de opgaver hen over sommerferien :)