1. Forum
  2. Debatten
  3. Studie og job
  4. Jura

Jura

Jasmina212

Jasmina212

3 indlæg
  • Skrevet
Jeg er meget i tivivl om mine chancer omkring jura. Jeg har et snit på 8,9 og fået 12 i alle de adgangsgivende fag. Dog ingen erhvervserfaring.. 
Jeg søger alle steder, udover KU. 
hvor stor tror i chancen er, for at jeg kan komme ind? Enten via kvote 2 eller stand by?
culpa

culpa

687 indlæg
  • Skrevet
Du kan jo se adgangkvotienterne på ug.dk. Da jeg læste jura, var det kun folk med relevant arbejdserfaring, såsom sagsbehandler eller politi, som kom ind på kvote 2. Da dit snit umiddelbart er over adgangskvotienten for standby fsva. de fleste universiteter, burde dine chancer være gode, men adgangskvotienten kan jo både stige og falde. 
Jasmina212

Jasmina212

3 indlæg
  • Skrevet
Har også tjekket på ug. Men mit snit ligger kun lige ved grænsen, og er derfor i tvivl om der er en chance. Vil det så sige, at søge via kvote 2 ville være spild af tid?
culpa

culpa

687 indlæg
Nu ved jeg ikke hvordan kvote 2 fungerer på de andre universiteter, men på KU (da jeg startede) skulle man have meget konkret erfaring fra relevant arbejde. Alle som bare syntes at de brændte for jura, at det var deres drømmestudie og havde haft et irrelevant arbejde blev ikke taget i betragtning til kvote 2. Der er jo flere tusinde som søger ind på jura hvert år, og de mener jo alle at de brænder for det. Hvis det stadig er efter de samme standarder, har du ikke en chance til kvote 2. Der er nogle uddannelsessteder som kører med samtaler og optagelsesprøver, jeg ved ikke om det gør sig gældende for jura.