1. Forum
  2. Debatten
  3. Sundhed
  4. Søvnløshed

Søvnløshed

Lily-pie

Lily-pie

191 indlæg
  • Skrevet

Hejsa
jeg lider af søvnløshed og har gjort det i nok 4-5 år, hvor det er gået op og ned i hvor slemt det er, når det er rigtig slemt er det så slemt at jeg bliver deprimeret og får tanker om at jeg ikke har lyst til at være her længere.. 
Jeg vil høre om der er nogen der har lidt af søvnløshed men ikke gør det mere? Hvad gjorde i? Fik i hjælp, og i såfald af hvem? 

Jeg håber at der er nogen der vil svare

Dandelion

Dandelion

127 indlæg
  • Skrevet

Kære Trådstarter :)
Det er uden tvilv hårdt at lide af søvnbesvær, og det kan påvirke en så meget hvis kroppen ikke får nok søvn i løvet af natten, det tror jeg alle os der har prøvet kender alt for godt til. 

Et par tips til hvad der kan hjælpe er at huske at motionere hver dag, det behøver ikke være det vilde, det kan fx. Være at gå en lang tur. Kroppen har brug for bevægelse hver dag, og det gør også en mere træt bagefter. 

Et andet tip er at lufte godt ud inden du skal sove. Et dårligt indeklima kan ødelægge ens søvn meget. 

Et tredje tip er at tænke over hvad du spiser inden du går i seng. Derudover så prøv med faste tider du går i seng og vågner. Det kan være svært ar vænne sig til i starten med man vænner sig til det. Brug ikke mobil eller andet unaturligt lys en time inden du skal sove, da lyset også kan påvirke din hjerne og dermed også din søvn. 


sidste tip er at finde en podcast at lytte til med et beroligende enme, det virker for mange :)

Håber rådene virker til en god nats søvn :)

1987-male

1987-male

3103 indlæg
  • Skrevet
  • Sidst opdateret
Kig ikke på søvnmangel. Kig på alle de andre ting i dit liv, som gør, at du har søvnmangel. Hvis jeg taber en kop kaffe på gulvet i morgen på arbejdet, så er det ikke den måde jeg holder kaffekoppen på den er gal med, selvom man umiddelbart skulle tro det. Det er mere det, hvorfor jeg har har valgt at have 100 bolde i luften på arbejdet og dermed tabe kaffekoppen. Det samme hos dig, hvorfor har du truffet de valg du har truffet de seneste 5-10 år og skulle du havde gjort noget andet og kan du ændre det nu. Nu husker jeg ikke dine gamle indlæg, men hvis du har dårlige veninder der stresser dig max, få styr på det groft sagt, det er da klart at man ikke kan sove hvis veninderne hele tiden skyder alt det man gør ned og kritiserer en bare for at kritisere. Kører forholdet, kører arbejdet? Hvis chefen er et svin, så kan du jo heller ikke sove, hvis ham du er sammen med aldrig snakker med dig, så har du jo også bekymringstanker, selvom hvor meget han snakker med dig intet har at gøre med hvor meget han kan lide dig, men læser man lidt med her, er det det 99% tror og dermed bekymrer sig ekstremt. Dvs. find kernen, få snakket om kernen med nogen, læge, psykolog, veninde, forældre, woman, hvad som helst for at finde årsagen og så start på at fixe den, så kommer resultat af sig selv, langsomt men det kommer. Og skal du have quick fix, så prøv musiccure af niels eje, sender det gerne til dig, hvis du kan finde ud af at udpakke en winrar fil. Jeg ved godt det er usundt det jeg gør, men når jeg har været på 24/7 selvom jeg ikke burde, så smider jeg sådan en cd på, waves og equator er mine favoritter af ham, det fjerner alle mine tanker da det er evidensbaseret musik, noget af det få der findes, og så er jeg som ny igen og kan atter lave noget dumt og være 24/7 på, jeg er heller ikke ideel, men jeg kender min kerne og hvor jeg bør ændre noget, at jeg så ikke gør det, er en anden problemstilling, men den er på min to do list.
culpa

culpa

689 indlæg
Der behøver ikke at være en kerne. Søvn er faktisk meget komplekst og indeholder mange kemiske processer. Hvis der er "fejl" i en af disse, påvirker det ens evne til at falde i søvn. Det kan desuden være genetisk. Jeg har døjet med det, ligesom min far. Når man ligger søvnløs kan man vitterligt, uden at have så meget som den mindste bekymring, ligge og kigge op i loftet i 4 timer midt om natten, uden at kunne falde i søvn selvom man er træt. 
Personligt har jeg oplevet at bestemte dufte eller lyde kan hjælpe på at falde i søvn hurtigere, sammen med at sætte faste tidspunkter for søvn, også i weekenden. Du kan selvfølgelig få sovemedicin, men man sover meget tungt af det, og man kan blive svær at vække, så du kan overveje det som en sidste udvej. Du kan få det på recept af den praktiserende læge.